Healthy living: Ga wandelen jij!

Healthy living: Ga wandelen jij!

IMG_5300

In Amerika hebben ze er een mooie naam voor: Couch potatoe. Tot voor kort paste die naam bij mij; na het werken even op de bank zitten en een kopje thee drinken of na een lange dag ‘s avonds blij zijn dat ik de bank gevonden had. Het slechtste patroon sloop erin, steeds vaker op de bank hangen, heerlijk maar nu blijkt uit diverse onderzoeken dat het zelfs levensgevaarlijk is. Nu neem ik dat maar met een korreltje zout, al zit daar natuurlijk wel een kern van waarheid in. Aan de andere kant ben ik gek op wandelen en dan het liefste in de bossen. Zo mooi om de natuur in alle seizoenen te zien, horen en ruiken. Het is dan ook niet zo dat ik altijd op die fijne lekkere plek daar in de hoek van de bank zit, wandelen doe ik graag met mijn gezin en vrienden. Helaas veel te weinig.

Zoals ik al eerder schreef, wil ik meer gaan bewegen voor mijn gezondheid. Ik ben me gaan verdiepen in wat wandelen eigenlijk voor je lichaam kan betekenen. Zo heeft de Amerikaanse arts Mike Evans onderzoek verricht naar wat het beste is wat je voor je gezondheid kan doen. En dat is wandelen. Dagelijks wandelen levert een gigantische verbetering van de gezondheid op. Op youtube heeft deze arts een duidelijk, leuk en getekend filmpje hiervan gemaakt. Ik heb het filmpje hieronder geplakt, dus als je wilt kijken, ga je gang:

 

Waarom wandelen:

Een halfuurtje per dag in de buitenlucht wandelen, daar kan geen pil tegenop! Je longen en je hart worden er sterker van, je geheugen wordt beter en het is heel goed voor je humeur. Daarnaast geeft het ook nog de volgende voordelen:

  • Het versterkt de spieren en de botten, waardoor osteoporose (botkalking) minder kans krijgt. Wandelen helpt het kraakbeen op te bouwen en daardoor kun je je dus soepeler bewegen. Wist je dat je zelfs nieuwe botmassa opbouwt als je veel wandelt?!
  • Het verbetert de conditie van hart en bloedvaten.
  • Het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen vergroot bij veel wandelen.
  • Als je dagelijks wandelt verlaagt het risico op diabetes type 2 met 58%!
  • Het vermindert de kans op alzheimer met 20 tot 50%. Het geheugen functioneert beter en daarnaast zijn wandelaars opgewekter.
  • Angststoornissen nemen met bijna de helft af en werkt tegen stress en depressieve gevoelens.
  • Het verbetert ook de kwaliteit van de slaap.
  • Als je dagelijks een halfuur wandelt, verbrand je ongeveer 120 kilocalorieën. Dus door te wandelen kan je flink afvallen.
  • Wandelen stimuleert de stofwisseling en is goed tegen darmverstopping.
  • Daarnaast verkleint wandelen de kans op bijvoorbeeld darm-, borst- en baarmoederkanker.

Dat is een hele lijst he?! Mocht je nog niet overtuigt van om vaker te wandelen, dan doet het filmpje van dr. Mike Evans dat wel!

Waar je op moet letten als je begint met wandelen:

  1.  Bouw rustig aan op! Zeker als je niet zo’n goede conditie hebt, is het verstandiger om het wandelritme geleidelijk aan op te bouwen. Op internet kan je verschillende wandelschema’s vinden. Zowel voor beginners, gevorderden als voor meerdaagse schema’s.
  2. Loop rechtop en ontspannen. Loop niet te snel, niet te langzaam, maar in een tempo dat gemakkelijk vol te houden is.
  3. Lang lopen is veel gezonder dan kort sporten. Dus voortaan vaste prik op zondagochtend; schoenen aan en voor minstens een uur de bossen in!

Ik ga met een wandelschema aan de slag. Zo vond ik er een op wandeltraning.nl. Zelf liep ik al 45 minuten tot een uur, maar wil nu even terug naar de basis en het goed opbouwen. Doe je mee?

En wandel jij ook regelmatig? Of beoefen je een andere sport om aan je dagelijkse dosis beweging te komen?

bron: gezondheidsnet

 

 

 

 

 

 

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *