A healthier me!

A healthier me!

Healthy-Lifestyle

Wat zijn jouw gezonde gewoontes? Al een aantal jaar ben ik aan het uitzoeken wat voor mij nu het beste werkt op het gebied van gezondheid. Waar ik als tiener graag aan beweging deed (zwemmen, skaten, fietsen), heb ik dit de laatste jaren verwaarloosd. Tussendoor wel Yoga & Pilates gevolgd, wat echt super goed voor mij werkte, maar waar ik toch weer mee stopte. Ik was vaak te moe om iets te ondernemen. Later bleek ik een gigantisch tekort aan vitamine D en ijzer te hebben. En daarnaast was mijn schildkliermedicatie niet goed afgesteld. Dat ik nog zoveel deed, verwonderde de huisarts. Maar ja, een moeder kan nu eenmaal niet stoppen met alle werkzaamheden , ik ging gewoon door. Mijn vader overleed en daardoor veel stress ondervonden. Tussendoor wel twee keer 40 kilo afgevallen na mijn zwangerschappen, maar die laatste 10 kilo pff…

Nu alles weer wat rustiger is, ben ik begonnen met mijn eet, drink & beweeg-gewoontes eens onder de loep te nemen. Op alle drie de vlakken kan ik wel een verandering aanbrengen haha.

 

Eten

Van mijn huisarts mag ik (bijna) geen suikers meer, dus mijn eetpatroon was al aan het veranderen. Het is echt ongelooflijk waar je suiker allemaal in terugvindt! Vleeswaren?, pesto?, muesli?, brood? en zo kan ik nog wel even verder gaan. Actiepunt: meer groente gaan eten.

 

Drinken

Mijn drinkgewoontes zijn gezond, ik drink eigenlijk alleen maar water, kruidenthee, zelfgemaakte smoothies en heel af en toe een flesje frisdrank (zonder suiker). Actiepunt: Misschien mag ik wel iets meer drinken op een dag.

 

Beweging

Mijn allergrootste verandering zal beweging zijn –naast het laten staan van suikerrijke chocolade hmm- ik krijg te weinig beweging op een dag. Zo begon ik een tijdje geleden met vol goede moed met een stappenteller. Ik heb me laten vertellen dat je gemiddeld rond de 10.000 stappen per dag moet zetten, nou ik kwam maar tot de helft… Terwijl ik zelf dacht dat ik daar makkelijk aan zou zitten. Viel dat even tegen L Actiepunt: Meer bewegen in de vorm van Yoga, Pilates, fietsen en wandelen.

 

Nu ik weet waar mijn beginpunt is, kan ik dat accepteren. Ik ben blij dat ik op het punt ben dat ik vind dat ik echt actie moet gaan ondernemen. Dat het moeilijk zal zijn je gewoontes die je waarschijnlijk al hartstikke lang hebt om te gooien, besef ik. Dat je niet alles in een keer kan veranderen, besef ik ook. Eigenlijk gezegd vind ik dat wel moeilijker te accepteren, als ik aan iets begin wil ik het meteen perfect doen, als het dan even niet lukt, dan voelt dat als falen. Dus bij mij werkt stapje voor stapje veel beter.

 

Dit jaar staat voor mij in het teken van mijn gezondheid. Voor mezelf heb ik een planning gemaakt. Ik heb geleerd dat ik beweging in moet plannen, anders gebeurd er niets.  Ik zie het als een afspraak met mezelf, naar een gezondere ik. Dus mega belangrijk! Ik heb voor mezelf de lat zo gelegd dat het haalbaar is. Wekelijks plan ik nu drie dagen in van 45 minuten beweging. Alles wat ik meer beweeg is welkom, al streef ik naar vier-vijf dagen in de week. Dit zal ik in de loop van tijd gaan opbouwen.

 

Op deze blog zal ik mijn voortgang delen, voor mij een stok achter de deur, voor jou misschien inspiratie? Vanaf volgende week verschijnt er iedere dinsdag een blogpost over Healthy Living hier op Daily Dee.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *